...penulis boleh membuat aduan kepada pihak berkuasa jika mendapati hasil tulisan mereka diperdagangkan tanpa kebenaran. ia dilihat sebagai mencuri harta intelek...


Tuesday, February 08, 2011

joh kite kahwen!!! haha


...starting...

...kenalan...

...merisik...

...melamar...

...meminang...

...anto tande or lebih dikenali bertunang...

...then, nikah....

...pastu sanding...

...pastu layari lah bahtera kebahagiaan...


...wah sonok...cite pasal ni aku tengok semakin berjoget2 dah mbe aku yang dah masuk alam perkahwinan... betunang.... alam per'couple'an ni xyah cite lah bukan berjoget2 dah bertempek2...ehhehehe!




..hurm...aku jer lambat g,..lagi 4, 5, 6 ne tahun g NIKAH lah...tapi calon xdeer lagi ahahhaha! boleh tak aku nak suh mak aku jer cari kan jodoh yang macam ashraf muslim ker...zahiril adzim ker...farid kamil ker...hamboi nyah..taste demand kalah diva u ollzz!!! huhuhu ko hengat ko ank menteri raja sultan indera kayangan bayu bawah cendawan nak demand2 cmtu ahahahah!



...adeh! -..-"




...sebut pasal kahwen mesti de byk adat kann kene ikut... xkesah lah daera, zon negeri maner sekalipon masing de adat sendiri... cite citot tentang adat ni kan...tetibe je lah pale aku ni gatal mencurah2 idea bangang sapalnye adat perkahwinan yang telah didahului oleh manusia2 zaman sekang ni.... hahaha! entah aku pon bakal tergolong gak lam homosapien ni...ahhahhaa!



...ok jom kite tgk sau persatu adat kahwen yang dah DIDAHULUI....


1. MERISIK DAN MASUK MEMINANG


lau kite tengok zaman sekang ni len cara merisik ker masuk meminangnye... yer lah si teruna dah tanye2 dulu kat si dara waktu mule kenalan... xyah dah nak gune2 pihak rombongan ker, mak ayah sedara mare... direct jer no corner2...ehehehehe


2. MENGHANTAR CINCIN TANDA


dah bermangkuk2 cincin tanda dah si teruna hadiahkan as tanda cinta konon2 nya tanda sewaktu cinta mule bersemi kembang wangi2an...xpun lau si dara nya malu mintak terus ngan si teruna...cakap jer "bang saya nak cincin tande cinta kite boleh" (salah satu unsur2 pisau cukur cap gillete buaya...haha)


3. BARANGAN HANTARAN


sebenar benar kebenaranya dah bermangkuk, berguni2, bertimbun2 banyaknyer "barang hantaran" secara tak rasmi yang si pihak perempuan dah dapat dari pihak lelaki bek yang diberi ikhlas oleh pasangannye mahupun yang dikikis, di ketuk2 oleh si pihak perempuan...konon2 tanda kesanggupan pihak laki tu nk si perempuannyer...


4. UPACARA MEMBATALKAN AIR SEMBAHYANG ATAUPUN DIKENALI SENTUHAN PERTAMA


walaupun hakikatnya bukan semua manusia sedemikian upenye...tapi hakikat nyer ada yang dari awal lagi secara tak rasminya dah pun shelllaaammmooottt (nada gaya ahlanz de gengnyer nyer gaye sebutannyer..hehe) MEMBATALKAN air sembahyang (jika ader lah) dan sentuhan pun bukan kali pertama tapi dah keberibuan jutaan kalinya dah...hahaha


5. BERSANDING


hurm..bersanding atas pelamin mungkin pertama kalinya lau manusia tu bukan lah bekas duda mahupun janda atau suami orang jika tak dikira duduk bersama berdatink2 bercengkarama di bawah pulan purnama bersaksikan bintang dan cahaya lilin duduk ditaman, panggung wayang segalanya cewah! ahhaha


6. MAKAN BERDAMAI


makan berdamai ialah istilah makan sesame buat kali pertama untuk pengantin bahru mahupun lame. tap lau zaman millineum ekang ni entah kali jutaan nya lah makan bersama tu ahahahha!


.............





p/s: agak-agaknya camner lah aku ni bertemu jodoh aku kan...wakakaka! hasrat hati 25 tahun dah kahwen...umur 34 ader 40rg ank laki 4 org ank pompuan... tapi calon xder lagi ...planning hidu dah lamer terbina ni..haisshh!!! (sibuk pikir sal kahwen xsedo diri luse ni paper vpk ahahahah! alahai dr. zaidi nyer subject...kene balik jer lah selalunyer buahahahah! ) o..0v

No comments: