...penulis boleh membuat aduan kepada pihak berkuasa jika mendapati hasil tulisan mereka diperdagangkan tanpa kebenaran. ia dilihat sebagai mencuri harta intelek...


Wednesday, April 13, 2011

Allah sudah mentakdirkan sesuatu dikkehendakinya




"apabila mati seorang anak Adam, maka terputuslah amalannya kecuali 3 perkara, iaitu sedekah + amal jariah, ilmu yang diambil orang dan dimanfaatnya dan doa dari anak yang soleh atau solehah..."
(HR Muslim, Abu Dawud, At-Tirmidzi, Nasa’i dan Ahmad)

...terngiang-ngiang ayat ni kat telinga aku...
...benda ni lah yang selalu disebut oleh mak, akak, dan juga ustazah ngan cikgu kat aku...
...tanpa ku sangka...tanpa ku duga... sesungguhnya Allah itu maha besar lagi maha berkuasa... 
...pagi-pagi lagi aku dikejutkan berita sedih+musibah...

............................................


...tenenet..tenenet..tenenet...

...bunyi jam loceng...

...tersedar sebab subuh dah...

...tetibe rasa nak tengok hp...


.................
i new message receive

ilaziz hensem

12.51 am

kwn2. ayah zie baru je meninggal dunia.sedekahkan al-fatihah dan yasin

......................

...terkesima aku seketika...


dengan mamai serabainya aku lantas ke bilik zie...berderai air mata aku...aku tersangat dan amatlah terkilan dan rasa serba salah sebab tak dapat baca yassin sesame dengan rakan hoki malam tadi...lebih sedey aku lambat tau gara-gara aku tertidur awal malam tadi kerana insiden yang tak diingini berlaku...
ya Allah maafkan eza yer zie seyes eza tak sengaja...and terasa seperti kawan tak berguna sangat masa tu... T..T

dengan bantuan mbez2 coursemate diorang belikan tiket flight tok zie pulang umah hari ini juga...naseb baik ade tiket..tulah dugaan lau jadi student diperantauan bumi sarawak ni...haish...tapi masih tak sempat...walaupun zie balik masih tak sempat nak menatap buat kali terakhir arwah ayahanda tercinta...sebab terlalu lewat..jenazah harus dikebumikan segera... sungguh besar dugaan yang Kau berikan pada temanku ya Allah semata-mata nak menguji ketabahan dia... tak pe zie..memang mudah tok eza luahkan tapi itu lah cara Allah yang maha penyayang itu menguji hamba yang disayanginya... mungkin ada hikmah dengan apa yang terjadi... sabarlah wahai temanku...tok en amin silalah anda jaga zie sebaik yang mungkin dia teramat memerlukan sokongan dari kamu... (moga ke jinjang pelamin nanti...9ok cam dah lari topik.. -..-")


hanya ucapan ini jer mampu ku luahkan sewaktu membaca mesej ila...thankz ila bagitau... tok intan terima kasih jenguk kat bilik malam tu..maaf aku tetidur awal...dan tak pergi hoki... T..T



إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُوْنَ، اللَّهُمَّ أجُرْنِيْ فِيْ مُصِيْبَتِيْ وَ أخْلَفْ لِيْ خَيْرًا مِنْهَا. 


“Sesungguhnya kami milik Allah dan kepadanya kami akan kembali, Ya Allah, berikanlah ganjaran kepadaku di atas musibah yang menimpaku dan gantikanlah untukku sesuatu yang lebih baik darinya”.(Riwayat Muslim) 


...buat zie 0607....tabahkanlah hatimu..kuatkan semangat moga arwah ayahanda zie dicucuri rahmat...ingatlah sesungguhnya Allah lebih menyayanginyer lebih dari kita...



wahai allah yang maha mengampuni, ampunilah ayahanda zie yang tercinta...naikkanlah darjatnya diantara orang-orang yang mendapat hidayah, dan lindungilah keluarga dan keturunannya yang masih hidup...ampunilah dia dan kami, wahai tuhan sekalian alam, luaskanlah kubur baginya dan berikanlah cahaya didalamnya..dan sesungguhnya ringankanlah azab kubur yang diterima...amin...


........................................


p/s : aku kesian kat zie sebab minggu ni dia tak sempat pon nak berbual lam tepon ngan arwah abah dia... last minggu lepas...paling menyayat hati...dia puang tak sempat nak tatap tok kali terakhir... teringat kisah aku kehilangan ayah aku waktu dulu...tak sempat nak tatap...even pusara pun tak sempa jenguk...buat kali pertamanya aku jenguk adalah tahun lepas... T..T tak sangka dah 11 tahun dah berlalu.........


2 comments:

ïêmå å¢klê§ said...

eza bersabar erk..

banyak berdoa untuk arwah ayah eza n arwah ayah z semoga arwah bersama golongan2 beriman.....

kusiberjalan said...

amin...insyaAllah kehendaknyer....huhuhuhh