...penulis boleh membuat aduan kepada pihak berkuasa jika mendapati hasil tulisan mereka diperdagangkan tanpa kebenaran. ia dilihat sebagai mencuri harta intelek...


Friday, January 11, 2013

mansusia yang tidak pernah sempurna sifatnya....




ditindas, dianaiya, ditikam, dibuli, ditinggalkan, diumpat, dicerca, dihina, dipulau... hokeh tipulah kalau kengkorang or setiap manusia dimuka bumi ni tak pernah merasainya kan?.. aku juga pernah merasakanya disuatu masa dulu. cewah! *lantas tertibe mengimbau sejarah lama kan. ahaha~




namun bukan untuk mengungkit sejarah lama. yang telah menjadi sejarah biar ia terus menjadi sejarah menjadi pedoman dalam hidup. cume disini aku nak membincangkan dan memberi pendapat, meluahkan rasa kurang lebih begitu lah.




adakalanya aku terfikir sejenak. kita dari kecil sudah sudah diadaptasikan dengan nilai yang baik. namun persekitaran yang negatif telah mengajar sesorang dengan kelakuan sebegini. tanpa disedari hukum karma itu selalu berada disamping kita. 





pernah tak kite terfikir andai suatu hari nanti kite menerima nasib yang malang sudah jatuh ditimpa tangga, sudah ditimpa tangga bergolek-golek ke longkang pulak tu. tipulah kalau takde kan?..aceceee~~




aku pernah terpikir jugak mase aku ditimpa musibah yang memainkan perasaan begitu. bile kite duduk sejenak memikirkan soal kehidupan dan mengimbau segala kesilapan yang pernah kita lakukan adakalanya ia saling berhubung kait. mungkin musibah yang kita rasa itu untuk memberi kita pengajaran terhadap apa yang telah kita lakukan sepanjang kehidupan kita.




tapi bila kita ditimpa musibah sedemikian rupenya penyelesaian yang kita ambil adalah berdendam, kemudian hasutan pengaruh syaiton yang direjam dilakhanat itu yang kite ikuti, seumpama kite sama seperti orang melakukan terhadap kita. contohnya, jika ade orang baling kita batu sepatotnya kita membalas nya dengan bunga. tapi mungkin boleh dimaafkan andai batu yang dibaling tu terlalu banyak hingga kita tercerdera parah, mungkin kita boleh menyerang semula dengan batu yang besar tapi sekali baling jelah kan... ahahhaha! sebab kita ni manusia yang mempunya limit menahan segala serangan. bila sampai tahap limit maksimum tu akhirnya ia akan memuntahkan laharnya jugak kan.




so, setiap pertemuan, perpisahan itu telah ditentukan oleh Allah s.w.t, dan setiap kejadian itu juga telah ditentukan oleh Allah s.w.t dan setiap apa yang berlaku itu tersirat 1001 hikmah yang perlu kite ketahui, dan setiap yang baik itu sentiasa datangnya daripada Allah s.w.t dan setiap yang buruk itu datang dari kesilapan kita sendiri... tidak perlu menyalahkan takdir dan ketentuan. 



berputus asa bukanlah satu penyelesaian tapi ketabahan, kekuatan untuk menempuhi dugaan yang akan datang itu diperlukan. sesungguhnya Allah itu maha mengetahui, setiap dugaan yang diberi tidak pernah diluar kemampuan kita. dan hambaNya yang diuji itu adalah hamba disayangiNya. kerana ujian diberi untuk mengetahui sejauh mana kita menyayanginya dan mengingatinya. kite selalu alpa mengingatinya dalam kesenangan dan mencarinya dalam kesusahan.... itulah mansusia yang tidak pernah sempurna sifatnya....




p/s: hidup ini indah sebab tu dihiasi dengan dugaan untuk melengkapkan lukisan yang sempurna dan tercoretnye kisah yang menarik

No comments: