...penulis boleh membuat aduan kepada pihak berkuasa jika mendapati hasil tulisan mereka diperdagangkan tanpa kebenaran. ia dilihat sebagai mencuri harta intelek...


Wednesday, April 10, 2013

Jalan kegelapan...

Pagi sekalian homo sapiens... Pagi yang indah harus dihiasi dengan senyuman yang penuh manis gitueww... Semanis susu pekat f&n... Cewahhhh~ mau potong kaki... Tapi belon ade lagi kes senyum yg manis buleh kene kencing manis... Takde kan?... Takde kan?... Ahakz! *jemah pepagi dah merapu ye...*





Sejak cuti iollz kat umah ni rase macam lebih tenang, damai... Perghhh! Masalah sebaga student lupe sekeja, dengan kecelaruan perasaan sebab result test 1 yang agak merundum mengeciwakan jiwa dan raga, duduk di rumah bersama omak den adalah terapi yang terbaik untuk memulihkan semangat yang hilang terbang entah ke mana... Mungkin apa yang berlaku dalam kehidupan ni berkaitan dengan perbuatan mahupun dosa-dosa silam aku yang menggunung...





Kemungkinan besarnya ia... Itulah yang aku rasakan... Macam yang berlaku pada aku 2 haro yang lepas... Kejadiannya ada hari selasa malam...

Meh jemah nak cite ni... Pada suatu hari selasa dengan berbekal harta sekangkang siamang motor menjadi peneman untuk menyelasaikan segaa aktiviti pada hari tu...


Jemah yang hari tu terlebih rajen ni pergilah service moto... Moto start beli sampai lah n tak pernah lagi service secara menyeluruh maklum lah jemah ni memang terserah gades yang suci tanpa pengetahuan mengenai motor... Yang aku tau aku start, masuk gear, pulas dah sampai ke destinasi... Hah! Kelasss gituuuewww~


Pergi service hambek ko... Ame jugakah ganti segaa minyal yang tk pernah aku dengar selama ni ganti bateri... Jemah punya dungu tentang motor nak buat pemilihan bateri kering bateri basah pin tak tau... Aduhai sayang betei... Naseb ah abam tokeh bengkel memahami perasaan jemah ni... TTTT... So dialah membantu jemah ni buat pemilihan semua tu... Muehehehe~



Baik selesai service motor ingat nak straight pergi kota menglangsaikan segala hutamg piutang bulanan yang ditanggung tetiap bulan... Owh! Nasib agak kurang baik aka hujan turun dengan lebat menjurai-jurai... Aku yang dah basah lencun lembab lembab ni terus balik rumah gamti baju bagai kang sakit pulak yer dok... Elok aku sampai umah hujan pin berhenti dengan canteknye... Waaauuu~




Disebabkan malas nak buang masa sebab terlalu banyak urusan yg ku perlu selesaian maka aku keluar balik pergi kota... First aku buat cermin mata baru... Maklumlah atw rabun-rabun ayam serama kacuk itik memerlukan cermin mata walaupon ia tak canggeh or berjenama... Iollz tak kesah hokeh... Pastu bayaq bil tepon, air, elektrik, broadband bagi, then menghabeskan voucher BB1M yang bakal expired bulan 5... Kerana di kota hanya dibenarkan membeli buku ilmiah maka Al-Quran tafsir menjadi peneman baru dalam 
hidup ku... Jemah rase lega sangat saat membelinya...rasa ia bukanlah satu perkara yang menyebabkan pembazeran...




Nakun itu bukanlah cerita sebenarnya... Cerita sebenar saat aku ingin pulang... Hujan rahmat turun lagi saat aku ingin pulang... Nak taknak kene berteduh jugak maklum lah motor ni tak berbumbungkan... Kalau reda hujan seumpama aku mandi air campur paser bila kereta langgar lopak air... Owh! Mase tu rase macam keropk belinjau masak sambal jer... Hahaha!



Hujan berhenti dalam pukul 8 lebih... Aku pun blik dengan lelajunya... Sesampai sempang 4 dari kota tinggi, ker mersing, JB, ngan desaru boleh pulak bulb motor aku terbako... Alahai... Dugaan betul pada hari tu... Ujian yang diberi amat menguji kesabaran dan keimanan aku waktu tu... Aku redha... Sebab nak patah balik ke kota mungkin hanya perbuata sia-sia...



Maka aku pulang dalam keadaan bergelap... Hanya mampu membontoti kereta dihadapan mengharap pentunjuk jalan... Namun apalah kudrat motor mana mampu nak berjalan seiiring denfan kereta.. Akhirnya aku ditinggalkan dalam kegelapan dengan hanya berbekal kan lampu signal untu menyatakan kepada pengguna jalanraya yang lain bahawa aku wujud di jalanan itu....



Dengan keadaan lampu signal liplap liplap dah macam dala cite hantu rumah blackout tetiba lamou hidup liplap liplap... Sekejap-sekejap je cahaya mampu dibias untuk melihat apa yang ade... Mase tu jiwa rafa aku memang kecut-kecut macam direndam dalam air sejuk... Takut muncul perkara yang bukan-bukan jer... Mane taknye sepanjang jalan keliling kelapa sawit... Bile tiba setiap perhentian macam pasak, air tawar 3 je ade lah lampu untuk perjlan 3km pastu takde lampu balik... Cubaan untuk terbabas, masuk jalan orang dah banyak kali berlaku...



Aku gagah jugak untuk pulang... Sepanjang jalan aku cube mencari bengkel motor tapi hampa sebab semua dah tutup...paling hampa bile air tawar 3 bengkel motor tu baru tutup mintak tolong gantikan bulb tapi hanya harapan busa bangsa jelah deme nak menolongnya... So, aku pulang lagi dalam kegelapan...
Sampai lah kat air tawar 1 aku tengok ade budak ngah pomen motor gayanye ngah setup motor sehabes baik tu... Ku sangka kan bengkel rupanya rumah kedai... Muehehehe~



Ah pedulikan rupa rumah tu tujuan aku hanya nak mendapatkan bntuan untuk menggantikan bulb yang terbakar tu sebab dah bukan rabun ayam itik dah sebuta kassim selamat bile bawak motor ni...
Alhamdulillah budak-budak tu sudi membantu ku... So diorang belikan bulb dan menggantikannya dengan segera... Mase tu ku hanya mampu bersyukur kepada Allah bahawa Dia yang Maha Esa memang tidak pernah meninggalkan hambanya keseorangan dalam kegelapan... :")



Selesai bulb digantikan aku mengucap terima laseh dan pulang dengan gembira... Alhamdulillah aku selamat sampai rumah... Puan elis pon risau katenye aku lambat pulang... Maaf yer mak dengan segala kesulitan yang berlaku ihihihik~




P/s: lepas ni ku nk belajo macamana bak gantikan bulb terbako and nak pomen motor sendiri... Senang... So bila jalan aku nak simpan bulb spare senang nak ganti bile jadi camni lagi... ~(_ _"~)













...ku jejak jalan yang berliku...
...membara jiwaku...
...menuju impian...



"roy... Roy... Hati kau keras... Selalu berkorban untuk orang lain..."

2 comments:

judi bola said...

gokil keren banget nih gan

kusiberjalan said...

mekaseh banget yah judi bola.. hihih~ :)